Bajeczki z wesołej biblioteczki

Wstęp

Jedną z twórczych metod wychowania młodego czytelnika jest systematyczne czytanie dziecku, czytanie „dla przyjemności”. W dzisiejszych czasach często zapominamy, jak ważnym elementem w wychowaniu dziecka jest książka i kontakt z nią. A regularny kontakt z książką, biblioteką zapewni dzieciom przede wszystkim  rozwój zainteresowań czytelniczych, wpłynie na rozwój intelektualny dziecka, wzbogaci zasób słownictwa i rozwój wyobraźni, a także będzie wsparciem w sferze przeżyć emocjonalnych. Książka jest skarbnicą wiedzy, umożliwia zadawanie pytań, poszukiwania i uzyskiwania odpowiedzi. A w dobie właściwej literatury kształtuje się przyszłego czytelnika.

Wszyscy chcemy, aby młode pokolenie, nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych  ludzi. Więc czytajmy dzieciom, czytajmy z nimi.

CEL GŁÓWNY PROJEKTU: Upowszechnianie, propagowanie i rozwój czytelnictwa wśród dzieci przedszkolnych.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • Kształcenie nawyków czytelniczych.
  • Eliminowanie negatywnych emocji, agresji, wyciszanie dzieci.
  • Zachęcenie rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom oraz budowanie i pogłębianie więzi między rodzicem i dzieckiem.
  • Zapoznanie dzieci z utworami znanych autorów literatury dziecięcej np. Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, Wandy Chotomskiej i twórczością wybranych  bajkopisarzy
  • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
  • Rozwijanie uzdolnień artystycznych dzieci: recytatorskich, plastycznych i aktorskich.
  • Rozwijanie bogatego języka dziecka

METODY, FORMY I ŚRODKI REALIZACJI :

  • wspólne głośne czytanie bajek, baśni i wierszy przez nauczycieli,
  • zorganizowanie biblioteczki w sali złożonej z książek wybranych autorów,
  • stosowanie różnorodnych technik plastycznych w celu ilustrowania poznanych tekstów,
  • włączanie rodziców do udziału w życiu placówki i w realizacji projektu

Metody pracy z dziećmi:

  • praca z całą grupą,
  • praca zespołowa,
  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne: literatura dziecięca: (bajki, wiersze, opowiadania), książki różnego rodzaju: (encyklopedie, informatory, słowniki), płyty CD z nagraniem bajek czytanych przez sławne osoby, materiały plastyczne, itp.

Zadania do realizacji:

  • Czytanie dzieciom  wybranych fragmentów książek, przybliżanie bohaterów popularnych bajek i baśni znanych autorów,
  • „Czytanie pod chmurką ”- czytanie bajek w ogrodzie na świeżym powietrzu,
  • Słuchanie wybranych bajek relaksacyjnych wyciszających dzieci  (eliminowanie negatywnych emocji),
  • Fotografowanie czytania w różnych sytuacjach i miejscach, prezentacja na stronie internetowej,
  • Czytanie bajek z morałem, uczących dzieci odróżniać dobro od zła,
  • Czytanie bajek z serii Bajkoterapia, czyli bajki pomagajki dla małych i dużych,
  • Oglądanie filmu edukacyjnego na temat „Jak powstaje książka”.
  • Założenie kącika książki w sali poszczególnych grup, ustalenie zasad korzystania z nich „kodeks książki”
  • Poznawanie wybranych utworów dostosowanych do wieku dziecka
  • Zaangażowanie rodziców w czytanie utworów w domu, w przedszkolu (np. zdalnie)
  • Przybliżanie książki jako źródła informacji-  przynoszenie do przedszkola własnych książek (encyklopedii, albumów, słowników).
  • Wykonanie prac plastycznych po wysłuchaniu utworów literackich, np. „Trzy świnki” itp.
  • Wykonanie zakładki do książki wg własnej inwencji,
  • Zabawy w teatr z wykorzystaniem pacynek, kukiełek, rekwizytów,

Przewidywane osiągnięcia dzieci – ewaluacja :

  • Poprawa koncentracji uwagi
  • Wzrost czytelnictwa;
  • Wyciszenie i umiejętności panowania nad swoimi emocjami;
  • Wzrost zaangażowania rodziców w czytanie dzieciom w domu;
  • Rozwój pamięci i wyobrażni;

Zadania do realizacji są elastyczne, dostosowane do danej grupy wiekowej i mogą ulec modyfikacji w trakcie realizacji projektu. O danych zadaniach realizowanych w grupie z dziećmi decyduje nauczyciel grupy.

Ze względu na okres pandemii Covid –  19 wiele zadań będzie realizowanych poprzez  techniki zdalne  wykorzystujące technologie komputerowe i elektroniczne.

Na miarę możliwości bajki mogą być czytanie przez rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego. Dzieci wspólnie z rodzicami,  w domu wykonają zakładkę do książki. Fotografie z propagowania czytelnictwa będą zaprezentowane na stronie internetowej szkoły.